ΤΟ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΟ ΣΑΡΑΓΛΙ, ΤΟ ΑΓΑΠΗΜΕΝΟ ΤΟΥ ΜΠΑΜΠΑ. SARAGLI, MY FATHER’S FAVORITE CHRISTMAS SWEET.


8 μέρες μέχρι τα Χριστούγεννα.
Αφιερωμένο στον μπαμπά μου, γιατί αυτές τις χαρούμενες μέρες πάντα με κατακλύζουν γλυκά οι μνήμες από περασμένα Χριστούγεννα.
Το αγαπημένο γλυκό του πατέρα μου ήταν το σαραγλί. Η μητέρα μου ανελλιπώς κάθε Χριστούγεννα ζύμωνε, τύλιγε και σιρόπιαζε με μεγάλη επιμέλεια το βουτυράτο πλούσιο γλυκό. Ο πατέρας μου έσπαγε και καθάριζε με τις ώρες τα καρύδια της γέμισης και στη συνέχεια κοπάναγε στο ξύλινο γουδί τα αρωματικά που πεταζόντουσαν με αναίδεια σε όλη την κουζίνα. Όλο το σπίτι μοίραζε από τα καρφάκια του γαρύφαλλου και τα καφετιά ξυλαράκια κανέλας. Στη συνέχεια μετά το ψήσιμο και το σιρόπιασμα, το γλυκό ξεκουραζόταν μέσα σε ένα τεράστιο ταψί μέσα σε μπόλικο μοσχοβολιστό σιρόπι.
Με όλες αυτές τις οπτικές, ακουστικές, γευστικές αναμνήσεις, αλλά καμία πρακτική οδηγία ή δοσολογία αποφάσισα να ψήσω και εγώ το δικό μου σπιτικό σαραγλί, με δικό μου φύλλο όπως έκανε και η μαμά μου αλλά στην μίνιμαλ εκδοχή του. Είναι ένα σαραγλί χωριάτικο, με χοντρούτσικα φύλλα και μελωμένο σιρόπι, βέβαια δεν μοιάζει με της μαμάς μου, αλλά μου αρέσει να πιστεύω ότι ο μπαμπάς μου, αν ζούσε, θα το τιμούσε δεόντως.
Για 12 κομματάκια
Για τη ζύμη:
2 φλιτζάνια αλεύρι για όλες τις χρήσεις
½ φλιτζάνι νερό
1 κουταλιά ελαιόλαδο
1 κουταλιά ζάχαρη
½ κουταλάκι αλάτι
για το πασπάλισμα, γέμισμα και βουτύρωμα των φύλλων
1½ φλιτζάνι σπασμένα καρύδια
3 κουταλάκια ψιλό σιμιγδάλι
1 κουταλάκι κανέλα σε σκόνη
½ κουταλάκι κοπανισμένο γαρύφαλλο
100γρ φρέσκο λιωμένο βούτυρο
για το σιρόπι
1 φλιτζάνι ζάχαρη
50γρ ανθόμελο
¾ φλιτζανιού νερό
½ κουταλάκι κανέλα
5-6 γαρύφαλλα
1 φλούδα λεμονιού
1 κομμάτι πορτοκάλι με τη φλούδα του

Ετοιμάζω τη ζύμη:
Κάνω λακκούβα στο αλεύρι και προσθέτω το αλάτι, τη ζάχαρη, το ελαιόλαδο και το νερό. Ζυμώνω απαλά μέχρι να ομογενοποιηθεί η ζύμη. Ζυγίζω τη ζύμη και τη χωρίζω σε 3 ίσα μέρη. Τα λαδώνω απαλά και τα σκεπάζω με μία μεμβράνη.
Βάζω να βράσει το νερό με τη ζάχαρη μαζί με όλα τα υλικά εκτός από το μέλι και το χυμό λεμόνι. Αφήνω τα υλικά να βράσουν για 1 λεπτό περίπου και στη συνέχεια προσθέτω το μέλι και τον χυμό λεμονιού. Αποσύρω από τη φωτιά και το αφήνω να κρυώσει.
Παίρνω το 1ο μπαλάκι ζύμης και το ανοίγω σε φύλλο. Βουτυρώνω με το πινέλο μου, πασπαλίζω με το σιμιγδάλι, την κανέλα και το γαρύφαλλο και σκορπώ σε όλο το φύλλο τα καρύδια. Τυλίγω, βουτυρώνω, τυλίγω ,βουτυρώνω μέχρι να σχηματιστεί ένα ρολό και το ακουμπώ μέσα στο ταψί. Το ίδιο κάνω και με τα άλλα δύο φύλλα. Κόβω με το μαχαίρι μου τα ρολά σε 4 μικρότερα.
Ψήνω σε προθερμασμένο φούρνο στους 200ο για 30΄ περίπου. Βγάζω αμέσως το ταψάκι από το φούρνο και σιροπιάζω με το χλιαρό σιρόπι.

Αφήνω το γλυκό μέσα στο σιρόπι, αλλά μετά από καμμιά ώρα ‘βρέχω’ με ένα κουτάλι το πάνω μέρος των γλυκών, με το σιρόπι που κάθεται μέσα στο ταψί